فهرست
خانه / اوتت ویو / اوتت ویو، شنبه، 06 ژوئیه 2024

اوتت ویو، شنبه، 06 ژوئیه 2024

در گزارش مشاغل ژوئن هیچ سورپرایزی وجود نداشت. پس از یک هفته کوتاه با تعطیلات زیاد، اکنون برای هفته ای پرمشغله آماده می شویم که پر از داده های مختلف اقتصادی از سراسر جهان، به ویژه اعداد تورم، و سخنرانی های مقامات بانک های مرکزی است. این رویدادها بینش بیشتری را در مورد آنچه می توانیم از جلسات بانک های مرکزی در اواخر این ماه و در سپتامبر انتظار داشته باشیم ارائه می دهند. بانک مرکزی نیوزلند نیز جلسات بانک های مرکزی ماه جولای را در روز چهارشنبه آغاز خواهد کرد.

هفته آینده در آمریکا:

  • شاخص NFIB  از خوش بینی کسب و کار های کوچک (سه شنبه)
  • شهادت پاول رئیس فدرال رزرو (سه و چهارشنبه)
  • شاخص تورم مصرف کننده (پنجشنبه)
  • شاخص تورم تولید کننده (جمعه)

خارج از آمریکا:

  • درآمد نقدی نیروی کار ژاپن (دوشنبه)
  • تورم مکزیک (سه شنبه)
  • چلسه تصمیم گیری نرخ بهره RBNZ (چهارشنبه)
  • تورم روسیه (چهارشنبه)

وال استریت

هنگامی که در مورد ضعف های اساسی اقتصاد ایالات متحده بحث می شود، فقط در مورد داده های بازار کار نیست. در حالی که داده‌های ضعیف‌تر نشان می‌دهد که 1.2 شغل در دسترس برای هر فرد بیکار وجود دارد که بسیار کمتر از اوج 2.0 شغل در درسترس در مارس 2022 می باشد و رشد دستمزدها کند شده است، شاخص‌های ISM رای بخش های تولیدی و خدماتی نیز در ژوئن کمتر از حد انتظار بودند.

علاوه بر این، صورتجلسات منتشر شده از نشست 11 تا 12 ژوئن FOMC تأیید می کند که علیرغم کاهش تورم، به عنوان نگرانی اصلی سیاست گذاران در فدرال رزرو باقی مانده است. شرکت کنندگان خاطرنشان کردند که “تضعیف بیشتر تقاضا اکنون ممکن است عامل بیکاری بزرگتری نسبت به گذشته ایجاد کند” و “سیاست پولی باید آماده پاسخگویی به ضعف غیرمنتظره اقتصادی باشد.”

به دنبال داده ها، اخبار و صورتجلسه منتشر شده هفته گذشته، ابزار FedWatch گروه CME شانس 72 درصدی را برای کاهش  25 واحدی نرخ بهره نشان می دهد که به طور قابل توجهی بیشتر از احتمال 50 درصدی هفته قبل است.

هفته پیش رو بیشتر روی سخنرانان فدرال رزرو و اعداد تورم متمرکز خواهد بود. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در روز پنجشنبه و شاخص قیمت تولید کننده (PPI) در روز جمعه منتشر می شود.

در گزارش های ماه می، هر دو شاخص اتتورم مصرف کننده و مصارف شخصی (CPI و PCE) نشان دادند که تورم پس از شعله ور شدن در سه ماهه اول کاهش یافته است. CPI سرفصل در ماه مه برای اولین بار از ژوئیه 2022 بدون تغییر بود. بدون احتساب قیمت های پر نوسان انرژی و مواد غذایی، CPI هسته، تنها 0.2% افزایش یافت، که کمترین افزایش از اوت 2021 است. برای ژوئن، با افزایش مجدد قیمت انرژی، انتظار داریم تورم کل 0.1 درصد بیشتر می شود، اما تورم سالانه ممکن است از 3.3 درصد در ماه می به 3.1 درصد کاهش یابد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود که CPI هسته با افزایش ماهانه 0.2 درصدی به 3.5 درصد در مقیاس سالانه افزایش یابد.

در حالی که اعداد تورم مصرف کننده، وضعیت تورم فعلی را نشان می دهند، تورم تولید کننده (PPI) روندها و انتظارات تورم آتی را نشان می دهد. شاخص قیمت تولید کننده (PPI) در ماه می 0.2 درصد کاهش یافت. پیش‌بینی می‌کنیم که شاخص تقاضای نهایی PPI در مقیاس ماهانه 0.1 درصد و سالانه 2.3 درصد افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رود که PPI هسته، ماهانه 0.1 درصد و سالانه 2.4 درصد افزایش یابد.

اگر داده‌های نهایی انتظارات بازار را تأیید کند، از اظهارات سخنرانان و صورتجلسه فدرال رزرو مبنی بر اینکه هنوز راه زیادی برای کنترل کامل تورم وجود دارد، حمایت می‌کند. پس از کاهش پیش‌بینی‌شده ۲۵ واحدی در سپتامبر، کاهش بعدی در سال ۲۰۲۴ همچنان زیر سوال خواهد رفت و نیاز به تایید بیشتر از داده‌های تورم و بازار کار دارد.

در جبهه واکنش بازار، در حالی که همه شاخص‌های اصلی هفته گذشته با افزایش قیمت بسته شدند، داده‌های بنیادی ریسکی هستند و می‌توانند شک و تردید را در بین سرمایه‌گذاران افزایش دهند. این بدان معنی است که ما باید مراقب پوزیشن های خود باشیم و از افتادن در تله های بازار دقت کنیم.

در نمودارها، در حالی که می‌توانیم اوج‌های بالاتر جدید را ببینیم، حجم در تعادل (OBV) بالاترین پایین‌تر را نشان می‌دهد، و شاخص قدرت نسبی (RSI) در ناحیه خرید بیش از حد، حدود 76 قرار دارد که نشان‌دهنده بازگشت احتمالی است. حمایت اول روی 5,220 و سپس حمایت دوم (S2) روی 5,440 قرار دارد. شکستن زیر S2 می تواند روند را تغییر دهد و منجر به بسته شدن پایین تر برای هفته شود. در غیر این صورت گاوها همچنان می توانند بازار را هدایت کنند.

بازار فارکس

علیرغم برخی ضعف‌ها پس از داده‌های بازار کار روز جمعه، انتظار می‌رود دلار آمریکا قدرت خود را نسبت به سایر ارزها حفظ کند زیرا فراوانی و اهمیت رویدادهای ایالات متحده و انتشار داده‌های مالی در هفته آینده افزایش می‌یابد. با این حال، انتظار می‌رود برخی ارزها مسیر خود را در مقاطع خاصی در طول هفته ترسیم کنند، مانند کیوی، با جلسه تصمیم گیری نرخ بهره RBNZ.

دلار آمریکا

دلار آمریکا هفته را پاین تر تمام کرد و ما اکنون منتظر اعداد تورم ایالات متحده و شهادت پاول رئیس فدرال رزرو در مقابل کنگره هستیم. آمارهای منتشر شده تا کنون نشان دهنده تضعیف فعالیت های اقتصادی است.

هر دو PMI تولیدی و غیرتولیدی موسسه ISM نشان دهنده انقباض در فعالیت های اقتصادی است، در حالی که به نظر می رسد بازار کار نیز در حال کاهش است. نحوه ارائه این داده ها توسط آقای پاول در مقابل کنگره بسیار مهم خواهد بود. اعداد تورم ایالات متحده برای ماه گذشته (که آیا کمتر یا بیشتر بازنگری می شوند؟) و ژوئن نیز بسیار مهم خواهد بود. در حالی که کاهش تورم می‌تواند بر دلار آمریکا فشار بیشتری وارد کند، کاهاش احتمالی نرخ‌های بهره ممکن است به فشارهای تورمی مداوم در اقتصاد ایالات متحده منجر شود و به طور بالقوه موضع فدرال رزرو برای بالا نگه داشتن نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری سخت‌تر کند.

در زمینه اقتصاد کلان و رویدادهای سیاسی، پس از عملکرد ضعیف بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مناظره، اکنون منتظر هستیم تا ببینیم حزب آبی در مورد نامزدی آنها چه تصمیمی خواهد گرفت.

با گذشت زمان، به نظر می رسد این تصور که بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده ممکن است برای پیروزی در برابر ترامپ بسیار ضعیف باشد، در میان دموکرات ها بیشتر می شود و شانس تغییر نامزدی را افزایش می دهد، که می تواند بر دلار آمریکا تأثیر منفی بگذارد.

از نقطه نظر فنی، DXY با 104.70 به عنوان حمایت کلیدی و 104 به عنوان نقطه محوری کلیدی، به روند نزولی بازگشته است. سقوط به زیر 104 می تواند روند را تغییر دهد، اگرچه اکنون این احتمال کمتر به نظر می رسد. برای هفته پیش رو، می توان انتظار داشت که دلار آمریکا در محدوده 104.70 حرکت کند، با برخی نوسانات کمی بالاتر یا پایین تر.

ین زاپن

ین نسبتاً بدون تغییر در برابر دلار آمریکا باقی ماند، به طوری که USD/JPY هفته را تقریباً در همان سطح آغاز به پایان رساند. توجه به این نکته مهم است که دلار در هفته گذشته ارزش خود را از دست داد، اما با توجه به سیاست پولی تسهیلی BoJ و اختلاف نرخ بهره قابل توجه بین فدرال رزرو و بانک مرکزی، ین ژاپن همچنان در موقعیت ضعیف تری قرار دارد.

در بخش داده های اقتصادی، نظرسنجی تانکان سه ماهه دوم ژاپن، چشم انداز مثبتی را برای اقتصاد ژاپن حفظ کرد. شاخص تولیدکنندگان بزرگ دو واحد افزایش یافت و به 13+ رسید، شاخص غیرتولیدکنندگان بزرگ یک واحد کاهش یافت و به 33+ رسید و برنامه‌های هزینه سرمایه برای شرکت‌های ژاپنی نیز تثبیت شد. با این حال، ارقام اقتصادی، از جمله کاهش شدید تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول، متفاوت باقی می‌مانند، که نشان می‌دهد بانک ژاپن ممکن است برای تغییر نرخ های بهره خود، تا ماه اکتبر منتظر بماند.

تا زمانی که ین به تضعیف خود ادامه می دهد، شانس دولت ژاپن برای مداخله در بازارهای FX برای حمایت از ین افزایش می یابد. با این حال، آقای سوزوکی در اظهارات خود در هفته گذشته از دادن هشدار در مورد مداخله احتمالی در بازار خودداری کرد. علاوه بر این، اگر تنش‌های ژئوپلیتیک جهانی افزایش یابد، توانایی ین برای جذب سرمایه‌های امن می‌تواند وارد عمل شود و تقاضای آن را افزایش دهد.

از نقطه نظر فنی، USD/JPY با 160 به عنوان محور اصلی به روند نزولی بازگشته است. سقوط به زیر این سطح، درها را برای حمایت بعدی در 158 و سپس 155.50 باز می کند. سطوح پایین تر نیازمند توجه بیشتر BoJ و سیاست های دولت ژاپن است.

طلا

با تضعیف دلار آمریکا و کاهش بازده اوراق قرضه آمریکا نسبت به ابتدای هفته گذشته، تقاضا برای فلزات با ارزش می تواند افزایش یابد. برای بازار طلا، شرایط کلی یکسان است. تردیدها در مورد رشد  در بازارهای سهام، کاهش بازدهی اوراق قرضه، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و خرید بیشتر از بانک‌های مرکزی، مانند PBoC چین، رشد قیمت‌های فلز زرد را تشویق می‌کنند.

در بازار آتی، برای مقایسه، کل خریدهای سفته بازانه طلا در ماه های مارس، آوریل و می به ترتیب در سطوح معادل طلا 186.6+، +28.5 تن و +104.0 تن بود. خرید ناچیز ژوئن نسبت به ماه های قبل کاهش شدیدی داشت، با این حال طلا همچنان به اوج خود ادامه داد. علاوه بر این، پس از 18 ماه متوالی گزارش افزایش ذخایر طلا، بانک مرکزی چین اعلام کرد که هیچ خریدی در ماه می انجام نداده است.

در حالی که این داده‌ها و اعداد دلیل حرکت ضعیف‌تر در ماه ژوئن را نسبت به ماه‌های گذشته توضیح می‌دهند، باید توجه داشت که به‌طور سنتی، تابستان دوره مناسبی برای سرمایه‌گذارای در طلا نیست.

از نقطه نظر فنی، علیرغم حرکت‌های ضعیف‌تر در ماه‌های می و ژوئن، XAU/USD به زیر سطح فیبوناچی 38.2 درصدی خود نرسید که به شدت از روند صعودی فعلی آن پشتیبانی می‌کند. هدف بعدی طلا در بالاترین حد خود بالای 2450 دلار است.

نفت

هفته پیش رو، با گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی EIA در روز سه شنبه، گزارش ماهانه اوپک در روز چهارشنبه و گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی در روز پنجشنبه، هفته مهمی برای بازار انرژی خواهد بود. علاوه بر این، مانند همیشه، ما API و گزارش هفتگی EIA را خواهیم داشت.

علیرغم افزایش تولید ایالات متحده که در 9 ماه گذشته 13.2 میلیون بشکه در روز باقی مانده است، موجودی نفت خام در انبارهای تجاری ایالات متحده در هفته گذشته 12.2 میلیون بشکه کاهش یافت که شدیدترین کاهش از ژوئیه گذشته را نشان می دهد. این با کاهش 0.4 میلیونی مورد انتظار در تناقض بوده و باعث خرید فوری نفت شد.

تقاضای بیشتر با شروع فصل رانندگی ایالات متحده، پتانسیل تقاضا را افزایش می دهد که دلیل اصلی افزایش قیمت به سمت 83.40 دلار بود. با چشم انداز تقاضای فعلی، قیمت به نظر می رسد به 85 دلار نیز برسد. نباید فراموش کنیم که دلار ارزانتر آمریکا نیز می تواند قیمت نفت را افزایش دهد.

گزارش‌های ماهانه اوپک، EIA و آژانس بین‌المللی انرژی در هفته آینده به ما چشم‌انداز بهتری در مورد تقاضا و عرضه بازار می‌دهد و به ما کمک می‌کند تغییرات قیمت را بهتر درک کنیم.

از نظر فنی، سطوح پسوند فیبوناچی 82 دلار را به عنوان سطح کلیدی 61.8٪ نشان می دهند. حفظ قیمت در بالاتر از آن می تواند بالاترین قیمت هفته قبل را در 84.67 دلار به عنوان مقاومت بعدی با 89 دلار به عنوان هدف بلندمدت قرار دهد.

بیت کوین

عوامل متعددی بر قیمت بیت کوین فشار آورده است. پرداخت‌های طلبکاران Mt. Gox باعث وحشت سرمایه‌گذاران شد و بر احساس ترسی که فروش توسط دولت ایالات متحده و موسسات بالقوه آلمان ایجاد کرده بود، افزود. این عوامل به همراه سایر واکنش های بازار باعث کاهش بیش از 22 درصدی قیمت بیت کوین در ماه گذشته شده است.

با توجه به اینکه بیت کوین اکنون نزدیک به پایین ترین حد سالانه خود معامله می شود، همه نگاه ها به بازارهای ایالات متحده خواهد بود که وقتی هفته آینده بازگشایی می شوند، تأثیر آن بر تقاضای ETF بیت کوین و رفتار آنها را ببینند، که می تواند مسیر بازار ارزهای دیجیتال را تعیین کند. در ماه‌های آینده، در حالی که دوره احتمالی فروش فصلی بیت کوین، می‌تواند قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد، کاهش پیش‌بینی برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و هزینه‌های عملیاتی بالایی که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پس از هالوینگ با آن مواجه می‌شوند نیز عواملی هستند که به فشار نزولی کلی کمک می‌کنند.

از نقطه نظر فنی، معاملات پایدار زیر 57,000 دلار پشتیبانی قابل توجه بعدی را در حدود 50,400 دلار در رادار قرار می دهد. اگر بیت کوین در نمودار هفتگی در زیر این سطح بسته شود، قیمت می تواند تا 43,900 دلار کاهش یابد و با سطح Fib 0.382 روند صعودی بلندمدت همسو شود. علاوه بر این، مقادیر EMA در نمودار هفتگی نشان دهنده ادامه روند نزولی است که نشان می دهد کاهش ممکن است ادامه داشته باشد.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *