فهرست
خانه / اوتت ویو / اوتت ویو، شنبه، 13 جولای 2024

اوتت ویو، شنبه، 13 جولای 2024

هفته گذشته با داده های اقتصادی متفاوت، نشست ناتو و امید به آتش بس میان اسرائیل و حزب الله فلسطین به پایان رسید. تورم مصرف کننده در ایالات متحده کاهش یافت، اما شاخص قیمت تولید کننده در مورد سرنوشت تورم در ماه های آینده هشدار داد، در حالی که سیاست گذاران فدرال رزرو نگران بدتر شدن پویایی بازار کار و تضعیف احساسات مصرف کننده هستند و چشم انداز نرخ های بهره را ارزیابی می کنند. در خارج از ایالات متحده، داده های چین کمی امیدوار کننده بود در حالی که رزرو بانک نیوزیلند نرخ های بهره را همانطور که انتظار می رفت روی 5.5٪ نگه داشت. در بازارهای سهام، تمرکز بر گزارش های درآمدی خواهد بود.

هفته آینده در تقویم

  • دوشنبه: نرخ تولید ناخالص داخلی چین برای سه ماهه دوم و نرخ تولیدات صنعتی منطقه یورو در ماه می.
  • سه‌شنبه: احساسات اقتصادی ZEW آلمان و شرایط فعلی برای ماه ژوئیه، نرخ خرده‌فروشی در ایالات متحده و نرخ‌های تورم کانادا هر دو برای ماه ژوئن.
  • چهارشنبه: نرخ تورم نیوزلند برای سه ماهه دوم، ارقام شاخص تانکان ژاپن برای ماه جولای، به دنبال آن نرخ تورم بریتانیا، نرخ نهایی HICP منطقه یورو، و نرخ تولیدات صنعتی ایالات متحده و شروع مسکن، همه برای ماه ژوئن.
  • پنج شنبه: جلسه سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا، رقم تراز تجاری ژاپن و آمار اشتغال استرالیا هر دو در ماه ژوئن، به دنبال آن داده های اشتغال بریتانیا در ماه مه، رقم اولیه هفتگی درخواست های بیمه بیکاری ایالات متحده و شاخص تجاری فیلی فدرال رزرو ایالات متحده در ماه جولای.
  • جمعه: نرخ تورم ژاپن برای ژوئن، خرده فروشی بریتانیا در ماه ژوئن، و رقم خوش بینی تجاری CBI برای سه ماهه سوم، و همچنین نرخ خرده فروشی کانادا در ماه می.

وال استریت

اعداد تورم ایالات متحده در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفتند و نتایج متفاوتی را ارائه کردند. در حالی که تورم مصرف کننده به پایین ترین نرخ خود از آوریل 2021 کاهش یافت، تورم تولید کننده دوباره افزایش یافته است. آخرین شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) نشان داد که قیمت های مصرف کننده در ماه ژوئن 0.1 درصد کاهش یافته است. بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، تورم هسته در طول ماه فقط 0.1 درصد افزایش یافت که کمترین افزایش ماهانه در قیمت های اصلی از اواسط سال 2021 را نشان می دهد. پس از اینکه تورم ثابت ماه می در 0% باقی ماند و در حالی که بازار انتظار نرخ تورم 0.1% برای ژوئن داشت، این اعداد سرمایه گذاران را شگفت زده کرد.

با این حال، این خوش بینی دیری نپایید. روز بعد، روز جمعه، اعداد PPI بار دیگر نگرانی های تورمی را احیا کردند. بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، تورم تولید کننده ایالات متحده در ماه ژوئن 0.2% ماهانه و 2.6% سالانه افزایش یافت که بالاتر از ماه قبل و برآوردها بود. علاوه بر این، شاخص تورم هسته تولید کننده، بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی، سالانه 3.0 درصد در مقابل 2.5 درصد افزایش یافت. ماهانه، Core PPI نیز 0.4٪ در مقایسه با 0.2٪ پیش بینی ها افزایش یافت. این اعداد مختلط نشان می‌دهد که فشارهای تورمی پایدار باقی می‌مانند، زیرا کسب‌وکارها هزینه‌های بالاتری را برای کالاها و خدمات تجربه می‌کنند که ممکن است در نهایت به مصرف‌کنندگان منتقل شود.

با این حال، در کوتاه مدت، بازار از این داده ها استقبال کرد. ابزارهای FedWatch بیش از 74 درصد احتمال کاهش 25 واحدی نرخ بهره را در نشست سپتامبر FOMC نشان می دهند، که برای مشاهده کاهش در بازده اوراق قرضه آمریکا کافی بود.

بازدهی کاهش یافت و بازدهی خزانه داری دو ساله به پایین ترین سطح از ماه مارس رسید و بازده اوراق 10 ساله به 4.18 درصد افول داشت. اکنون واضح‌تر است که فدرال رزرو می‌تواند چرخه تسهیل خود را در ماه سپتامبر آغاز کند، نه تنها به دلیل داده‌های مطلوب تورم، بلکه به دلیل ملایم‌تر شدن داده‌های بازار کار. این امر در شهادت آقای پاول در مقابل کنگره نیز مشهود بود.

در هفته پیش رو، ما یک تقویم سبک در ایالات متحده خواهیم داشت که بیشترین تمرکز آن بر اعداد خرده فروشی و سخنران های فدرال رزرو است. با این حال، تقویم گزارش های درآمدی به اندازه کافی هیجان انگیز و جالب خواهد بود تا توجه فعالان بازار را به خود جلب کند.

اعداد خرده‌فروشی که در روز سه‌شنبه منتشر می‌شوند، یکی از قابل‌اعتمادترین شاخص‌های تعادل عرضه و تقاضای اقتصاد است که محرک اصلی بازار است. سرمایه گذاران و فعالان بازار انتظار شگفتی در این زمینه را ندارند، زیرا اکثر تخمین ها اعداد ضعیف تری را پیش بینی می کنند. با این حال، در حالی که هزینه کالاها شتاب خود را از دست داده است، مخارج خانوار همچنان ادامه دارد، که می تواند رقم عمومی را در حدود 0.0٪ تا 0.2٪ نگه دارد.

از نقطه نظر فنی، S&P 500 همچنان در یک روند صعودی واضح حرکت می کند، در حالی که RSI در 52 قدرت پایینی را در میان گاوها نشان می دهد. ما اولین حمایت را در 5,580 داریم، با یک محور قوی در 5,520. حرکت بالاتر از این سطوح از گاوها حمایت می کند و تنها سقوط به زیر 5,440 می تواند جهت بازار را تغییر دهد.

گزارش های درآمدی هفته!

هفته گذشته بانک‌ها گزارش‌های سود سه‌ماهه دوم را آغاز کردند و این هفته بانک‌ها و سایر شرکت‌ها گزارش‌های خود را ادامه خواهند داد. جهت گیری بازارهای سهام و پایداری روند صعودی فعلی به طور قابل توجهی تحت تأثیر این نتایج خواهد بود. بنابراین، مطمئن شوید که هم نتایج و هم چشم انداز باقی مانده سال را دنبال کنید. بزرگترین نام‌های این هفته که باید از نزدیک تماشا کنید عبارتند از: گلدمن ساکس (GS)، یونایتد هلت گروپ (UNH)، بانک آو آمریکا (BAC)، مورگان استنلی (MS)، چارلز شواب (SCHW)، جیسون اند جیسون (JNJ)، نیمه هادی تایوان (TSM)، نتفلیکس (NFLX) و امریکن اکسپرس (AXP).

فارکس

انتظار می رود هفته ای پر نوسان برای بازار فارکس باشد. یورو تحت تأثیر نشست آتی بانک مرکزی اروپا قرار خواهد گرفت. پوند به داده های تورم بریتانیا، ین به اعداد CPI ژاپن و یوان چین به تولید ناخالص داخلی و داده های تولیدات صنعتی چین واکنش نشان خواهند داد.

دلار آمریکا

داده های اقتصادی منتشر شده تا کنون ضعف رشد اقتصادی آمریکا را در مقایسه با برآوردهای قبلی تایید می کند. در همین حال، درخواست ها برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری بایدن تشدید شده است، اما او همچنان آنها را رد می کند و باعث افزایش عدم اطمینان در فضای اقتصادی ایالات متحده می شود.

از نظر آماری، نرخ بیکاری در ماه ژوئن از 4.0 درصد در ماه می به 4.1 درصد افزایش یافت. آقای پاول همچنین در شهادت خود در کنگره نگرانی های خود را در مورد بازار کار بیان کرد. علاوه بر این، CPI ایالات متحده در ماه ژوئن، هم در سطح عمومی و هم در سطح هسته، کمتر از حد انتظار بود که نشان دهنده کاهش فشارهای تورمی در اقتصاد ایالات متحده است. این امر دلیل بیشتری برای سیاستگذاران FOMC می‌افزاید تا در نشست سپتامبر کاهش نرخ‌های بهره را در نظر بگیرند و فشار بر دلار آمریکا را افزایش دهند.

در هفته پیش رو، اگر سخنرانان فدرال رزرو نظرات پاول، رئیس فدرال رزرو را تکرار کنند، ممکن است بر دلار تاثیر بیشتری بگذارد.

از نقطه نظر فنی، شاخص دلار آمریکا همچنان نزولی است. اگر از علامت 104 عبور کند، احتمالاً در محدوده بعدی بین 103 و 104 قرار می گیرد قبل از اینکه اعداد درآمد و هزینه شخصی در پایان ماه منتشر شود.

یورو

پس از کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره در اوایل ماه ژوئن، انتظار داریم بانک مرکزی اروپا نرخ‌های بهره را ثابت نگه دارد و با موضعی محتاطانه نسبت به کاهش نرخ بهره در آینده، بسته به داده‌های آتی، تاکید کند. احتمالاً در نشست سپتامبر شاهد کاهش بعدی نرخ بهره خواهیم بود.

مشابه آنچه در ایالات متحده دیدیم، تورم کلی اروپا نیز در ماه های اخیر کاهش یافته است که عامل اصلی سیاست گذاران برای کاهش نرخ بهره بوده است. با این حال، تورم خدمات و رشد دستمزدها نیاز به سرعت تدریجی کاهش نرخ‌ها در آینده دارد. توجه به این نکته ضروری است که در ماه ژوئن، تورم خدمات سالانه 4.1 درصد ثابت بود. بنابراین، به احتمال زیاد شاهد تداوم سیاست‌های فعلی با تاکید بر داده‌های بازار کار آتی و اعداد تورم به‌عنوان شاخص‌های کلیدی برای گام بعدی در کاهش نرخ‌ها خواهیم بود.

در جبهه داده های اقتصادی، محرک های بازار دیگری نیز وجود دارد که باید تماشا کرد. انتظار می رود ارقام ZEW آلمان چشم انداز خوش بینانه ای را برای اقتصاد آلمان به نمایش بگذارد که ممکن است قبل از نشست بانک مرکزی اروپا از یورو حمایت کند. علاوه بر این، نظارت بر انتشار نرخ نهایی HICP در منطقه یورو بسیار مهم است. اگر این نرخ بالاتر از حد انتظار باشد و به معنای فشارهای تورمی مداوم باشد، می تواند پول رایج حوزه یورو را در برابر رقبای خود تقویت کند.

از نقطه نظر فنی، گاوهای EUR/USD در تلاش برای غلبه بر مقاومت اول در 1.09 هستند. شکستن بالاتر از این سطح می تواند 1.098 و سپس 1.105 را در رادارها قرار دهد.

طلا

شهادت پاول، رئیس فدرال رزرو، قیمت طلا را افزایش داد. اظهارات رئیس فدرال رزرو نسبتاً انبساطی به نظر می رسید و به این معنی بود که بازار کار در حال سرد شدن است و پیشرفت در جهت کاهش تورم به هدف 2 درصدی بانک در حال انجام است. این نشان می‌دهد که فدرال رزرو می‌تواند سیاست‌های انقباضی و کاهش نرخ‌های بهره خود را که بر دلار تاثیر گذاشته و از قیمت طلا حمایت می‌کند، آغاز کند. علاوه بر این، کاهش فشارهای تورمی بر مبنای سال به سال فشار را بر سیاستگذاران فدرال رزرو برای شروع کاهش نرخ بهره از ماه سپتامبر افزایش داد.

علاوه بر این، کاهش بازدهی ایالات متحده باعث کاهش جذابیت اوراق قرضه ایالات متحده به عنوان یک سرمایه گذاری امن جایگزین می شود. اگر بازدهی آمریکا در هفته آینده به کاهش خود ادامه دهد، ممکن است شاهد انحراف سرمایه‌گذاری‌ها از اوراق قرضه آمریکا به سمت طلا باشیم و در نتیجه تمایلات صعودی بیشتری را برای قیمت طلا فراهم کنیم. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی و تعرفه‌ای در سرتاسر جهان ادامه دارد و بانک مرکزی چین در تلاش برای خرید طلای بیشتری پس از توقف دو ماهه است.

از نقطه نظر فنی، فلز زرد علاوه بر حفظ سطح فیبوناچی 38.2 درصدی، در تلاش است تا سطح 23.6 درصد فیبوناچی را نیز تثبیت کند و هدف خود را بالای 2,450 دلار تعیین کرده است.

نفت

هفته گذشته، API کاهش قابل توجهی از -1.923 میلیون بشکه در مقایسه با کاهش -9.163 میلیون بشکه هفته قبلی گزارش کرد. به طور مشابه، EIA فشار تقاضای بازار نفت ایالات متحده را با کاهش -3.443 میلیون بشکه، کمتر از -12.157 میلیون بشکه در هفته قبل تأیید کرد. این امر تأیید می کند که تولید نفت ایالات متحده تقاضای بازار را برآورده نکرده است، با این حال قیمت نفت به دلیل سیگنال ها و گزارش های نامطلوب، در انتهای هفته پایین تر بسته شد.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش جولای 2024 خود با اشاره به کاهش بالقوه تقاضا از سوی چین، رشد کندتر تقاضای نفت برای سال‌های 2024 و 2025 را انتظار دارد. با این حال، اوپک چشم انداز دیگری دارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه بازار نفت ماه ژوئیه خود، تقاضای قوی نفت را پیش‌بینی می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که افزایش جهانی 2.25 میلیون بشکه در روز در سال 2024 و 1.85 میلیون بشکه در روز در سال 2025 افزایش یابد. پیشرفت در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی ها ممکن است کاهش قیمت اخیر را توضیح دهند.

با نگاهی به آینده، ارقام رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سه ماهه دوم تا 2024 برای بینش بیشتر در مورد بازار انرژی بسیار مهم خواهد بود. اقتصاددانان اجماع انتظار دارند که اقتصاد چین در سه ماهه دوم با رشد سه ماهه 0.9 درصد و رشد سالانه 5.1 درصد در تولید ناخالص داخلی، شتاب خود را از دست بدهد. علاوه بر این، داده‌های تولیدات صنعتی و خرده‌فروشی در ماه ژوئن هفته آینده منتشر خواهد شد که وضوح بیشتری در مورد فعالیت اقتصادی اخیر چین ارائه می‌کند. فعالان بازار در مورد داده های آینده چین محتاط هستند که می تواند بر بازار انرژی تأثیر منفی بگذارد.

از نقطه نظر فنی، نفت خام WTI به حمایت کلیدی خود در 61.8 درصد از فن فیبوناچی خود رسیده است. نقض این سطح می تواند درها را به روی سطوح پایین تر قیمت باز کند. برعکس، اگر WTI روی 82 دلار باقی بماند، قیمت ها به طور بالقوه می تواند در هفته آینده به بالای 85 دلار افزایش یابد.

بیت کوین

شاخص ترس و طمع بیت کوین برای اولین بار از ژانویه 2023 وارد قلمرو «ترس شدید» شده است. با این حال، عدم اطمینان شرایط ادامه دارد و بیت کوین به جستجوی جهت حرکت خود ادامه می دهد.

پایان کار دولت آلمان برای فروش بیت کوین در تضاد با بازپرداخت های ادامه دار Mt. Gox است که به طور بالقوه می تواند قیمت ها را کاهش دهد. از طرف دیگر، با رشد تورم آهسته تر و دلار ضعیف تر، ممکن است تقاضای بیت کوین افزایش یابد و احتمالاً احساسات نزولی فعلی را کاهش دهد.

ماه گذشته، Mt. Gox شروع به بازپرداخت طلبکاران خود کرد و تقریباً 9 میلیارد دلار بیت کوین و بیت کوین کش را طی سه ماه آینده توزیع خواهد کرد. در حالی که این توسعه به بازار بیت کوین مربوط می شود، انتظار می رود که تأثیر آن بر پویایی بازار به دلیل مقادیر پراکنده و نسبتاً کوچک محدود باشد. بسیاری از کاربران ممکن است تصمیم بگیرند که بیت کوین خود را حفظ کنند و انتظار افزایش قیمت در آینده را داشته باشند.

از نظر فنی، بیت کوین در محدوده 57,000 تا 60,000 دلار بدون جهت باقی می ماند. هر حرکت قابل توجهی به سمت بالا یا پایین، باید خود را در بالا یا پایین این سطوح حفظ کند.

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *